Baldur’s Gate II: Shadows of Amn

Po v pravdě úžasných zkušenostech s předešlým dílem jsem si v roce 2000 pořídil i Baldur’s Gate II s příznačným podtitulem Shadows of Amn (Stíny Amnu). A dnes, o pět let později, nejen že své koupě nelituji, ale toto brilantní RPG stále hraji…

Hra je založena na pravidlech ADnD, jejichž česká obdoba je mnohým známa pod jménem Dračí Doupě. Na začátku vás čeká výběr pohlaví, rasy a samozřejmě povolání. Pak následuje počítačová obdoba „vrhaní kostek“, kdy jsou teprve určeny i základní vlastnosti vaší postavy (síla, obratnost, odolnost atd.). Samozřejmostí je i úprava hlasu či oblečení postavy a také výběr jména. Udatného reka (či hrdinku) je možné importovat i z minulého dílu, jehož dohrání vám tímto doporučuji. ; ) Pokud tak učiníte, přejdou s ní i zkušenostní body, statistiky apod. V případě že si vytvoříte postavu novou, dostane 89 000 xp a nějaké ty příslušné schopnosti. V BG bez datadisku (ToB) je pak zkušenostní limit nastaven na 2 950 000, což obnáší postavy okolo 20. úrovně. Hra je z izometrického pohledu, jež je téměř dokonale přehledný.

Již samotná úvodní animace naznačuje, že se hlavní hrdina dostal od posledně do pěkné šlamastiky. Po smrti hlavního padoucha prvního dílu si rozhodně neužívá oslavných pitek a milování se stovkami obdivovatelek. Naopak, hnije ve vězení… O „zábavu“ v jeho malinké klícce se mu tak chodí starat jen jakýsi podivný sadista. Pokusy, které s ním provádí, neberou konce. Zmučené postavě, jež se v bolestné agónii drží mříží, říká podivná slova. Slova, jejichž smysl jste mohli částečně poodhalit, pokud jste hráli minulý díl. Zbývá však jedna otázka. Proč je onen bezejmenný (či případně už jmenný ; )) hrdina mučen? Co od něj ta podivná postava chce? Nejen hledání odpovědi na tuto otázku vás bude vést po většinu hry. Od dramatického vysvobození až po strašlivý souboj o vaší duši, vaší krev a vaše dědictví.

Sám za sebe musím říci, že mě úvodní dungeon příliš nebavil a několik dní mi trvalo, než jsem se doplahočil ven. Tam, na denním světle, na mne prvně narazila celá nádhera onoho díla. Fantastická hudba se linula z reproduktorů, aby ještě více oživila ono nádherné město – Athkatla. Mnohé z lokací budete procházet se zatajeným dechem a ujišťuji vás, že se vám tento zážitek jednou provždy vryje do paměti. Již samotné hlavní město je velmi rozsáhlé a strávíte v něm neuvěřitelné množství času. S většinou postav je možné vést dialogy, většina postav vám může sdělit něco důležitého. Ale nebojte se, že byste se v tom ztratili. Hlavní příběhová linie vás povede pomalu po všech lokacích. První šokující zážitek s městem rychle zpracujete a začnete se orientovat.

Při prvním hraní působí celá hra, celý svět dokonale fungujícím dojmem. Něco takové se snad nikdy předtím nepovedlo. Hnáni příběhem povedete mnoho tvrdých soubojů, přijmete mnoho nabídek a nějaké též odmítnete. Skutečně je vám zde i umožněno vydat se cestou zla a nabrat k tomu patřičné společníky (maximálně pět dalších). Ačkoliv musím přiznat, že hra je koncipována spíše pro dobrotivé hrdiny. Ovšem ten největší padouch nemá problém najít si své cestičky. Najít lidi, kteří mu umožní „alternativní“ plnění questů.

Právě questů je ve hře opravdu mnoho. Jejich plnění několika možnými způsoby občas vynahrazuje trošku lineárnější hlavní dějovou linii. Doslova každá osůbka pyšnící se nějakým jménem pro vás má nějakou informaci či úkol. Doslova každý domeček v sobě skrývá něco (či někoho) důležitého. Čeká Vás oblíbená hra typu: „ještě jeden quest a jdu spát“.

BG2 disponuje neuvěřitelným potenciálem v oblasti povolání, kouzel i různých statistik. Každé povolání má svá specifika, své výhody a samozřejmě i omezení. Nic nepotěší protřelého hráče RPG víc, než dobře poskládaná a vybavená parta složená z různých specialistů. Společně připravených k řešení jakékoliv situace.

Jak vidno na své cestě nebudete sami. Již na začátku Vám budou (při troše štěstí) nabídnuty služby hned několika společníků. Právě vzájemná interakce a využití jejich specifických dovedností při soubojích je dle mého názoru základním pilířem této hry. Buďte si jistí, že vaši druzi budou mít co říci. Mají vlastní příběh, vlastní minulost se kterou se budete muset během děje nejednou vypořádat. Jejich přítomnost v družině bude mít za následek další úkoly a výzvy. Při soubojích je přitom možno hru kdykoliv pozastavit a rozdat příkazy. Nejde tedy o žádné akční orgie. Důležitý je dobrý plán a načasování.

Je samozřejmě možné hrát BG i s vlastní vytvořenou družinou. Přítomen je dokonce i multiplayer, takže můžete zažít ono dobrodružství s několika svými přáteli. Požadavky na Váš počítač jsou už v dnešní době více než směšné. K hraní naprosto postačí 32 MB RAM a 233 Mhz procesor. I tato starožitnost otevírá cestu k několikatýdennímu hraní. Základní rozlišení, které hra podporuje je 640×480 a 800×600. Ovšem relativně bez problému lze hrát i v rozlišení vyšších.

Vrhněte tedy svého hrdinu do světa fantasy. Skládejte dávno ztracené artefakty a získejte vlastní pevnost. Na oněch magických 4 CD Vám bude nabídnuto přehršle zábavy. Dnes navíc už i v jazyce rodném. ; )

•  19. 12. 2005  12.00  •  Hry: Baldur's Gate II, Knihovna: Recenze

Informace o hře

Vývojář: BioWare Corp.  •  Vydavatel: Black Isle Studios  •  Datum vydání: 2000