FAQ

Užitečné tabulky popisující postup v kouzlech, získávání bodů do zbraňových dovedností apod. najdeš zde.

Q: Nevím, jak udělat to a to.

A: Podíval ses do manuálu??? Ten najdeš v krabici, na CD nebo zde: BG1, BG2 a ToB – všechny v angličtině.

Q: Jak nainstalovat TuTu?

A: Návod na instalaci BG1Tutu.

Q: Jak zvýraznit otevíratelné objekty (truhly, sudy etc.) a předměty na zemi?

V BG 1 to nejde. V BG2 JEN s nainstalovaným datadiskem Throne of Bhaal, a to pomocí klávesy Tab.

Q: Nenarazím na technické problémy, pokud do hry v češtině nainstaluji mod, který je pouze anglicky?

A: Nikoli. Pouze budou některé rozhovory a popisky anglicky.

Q: Nemohu mluvit s postavou, protože je zaneprázdněna.

A: Problém řeší v BG1 i BG2 patche. Ke stažení jsou zde.

Q: Jak funguje probodnutí (backstab)?

A:

  • probodávat může zloděj, jeho kity Vrah (Assassin) a Lovec odměn (Bounty Hunter) (Vejtaha (Swashbuckler) nikoli!) a hraničářský kit Stopař (Stalker)
  • jde provést se všemi zbraněmi, které může používat single zloděj bez HLA Use any item (dýky, krátké a dlouhé meče, katany, scimitary, ninja-to, kyje a hole).
  • postava, která chce probodávat, musí být ukryta ve stínu nebo neviditelná a stát za nepřítelem (když je neviditelná, získává bonus +4 k THAC0)
  • násobitel probodnutí se zlepšuje s levelem zloděje (maximum je 5x, pouze zabiják má probodnutí až 7x)

Q: Co je THAC0?

A: Takže ses do manuálu pořádně nepodíval;-) To Hit Armor Class 0 (nula, nikoli O) – tj. v papírových pravidlech číslo, jež musíš hodit na dvacetistěnné kostce, abys zasáhl potvoru s obranným číslem 0. Čím nižší, tím lepší.

Výpočet zásahu probíhá takto:

THAC0 – (to není pomlčka, nýbrž minus;-)) AC = číslo, jež je třeba minimálně hodit na k20, aby útočník cíl zasáhl.

Př.:
THAC0 10
AC -2

10 – (-2) = 12 – když na dvacetistěnce padne 12 a více, útočník zasáhne cíl.

Q: Jak funguje dvojpovolání (dual-class)?

A: I toto je v manuálu;-) Dual-class je k dispozici pouze lidem. Základní vlastnost prvního povolání (síla u bojovníka, inteligence u mága etc.) je třeba mít alespoň na 15. Základní vlastnost povolání, na nějž chceš dual-classovat musí být alespoň 17.

Dual-classovat lze od 2. úrovně výše. Od chvíle, kdy se postava stane DC, nemůže používat schopnosti prvního povolání až do doby, kdy se v novém povolání dostane na úroveň o 1 vyšší, než je úroveň povolání prvního. V původním povolání už se nelze nikdy zlepšit! Zůstane na úrovni, na níž jsi ho dual-classoval.

Příklad: zloděj na 5. levelu dual-classuje na bojovníka. Dokud se tato postava nedostane na 6. úroveň bojovníka, nemůže používat žádné zlodějské schopnosti. Poté jí zůstávají schopnosti zloděje na 5. úrovni a dál postupuje pouze jako bojovník.

Více informací naleznete zde.

Q: Co znamená 1k8 (1d8), 1k10 (1d10), 2k4 (2d4) apod.?

A: Tato označení vycházejí ze stolní podoby pravidel AD&D. První číslo určuje počet hodů, druhé číslo udává, kolikastěnnou kostkou se má házet. Kupříkladu 2k4 (2d4) jsou tedy dva hody čtyřstěnnou kostkou. Výsledkem je poté číslo, které udává způsobené zranění, dobu trvání kouzla apod.

Q: Chtěl bych do hry přidat nějaké jiné portréty. Jak na to?

A: Takže ses do manuálu pořádně nepodíval;-) V adresáři s hrou (nejspíše C:\Program Files\Black Isle\Baldur’s Gate) vytvoř složku Portraits (není-li přítomna). Do ní zkopíruj portréty, jež jsi vytvořil/stáhnul z netu (zkus tento seznam nebo v Google zadej třebas Baldur portraits;-)).

Název a formát portrétů pro BG musí být:

  • XXXXXXXS.bmp pro malý portrét (38×60, 8-bit)
  • XXXXXXXL.bmp pro velký portrét (110×170, 24-bit)

(XXXXXXX označuje jméno, které musí být u velkého i malého portrétu stejné (rozdíl je v S a L na konci) a dlouhé 1 až 7 znaků)

Q: Co dělá ten a ten mod?

A: Seznam modů viz zde: pro BG1 a pro BG2 U každého je uveden odkaz, kde o něm lze nalézt základní info. Neumíš-li dost dobře anglicky či ti nestačí, co jsi zjistil na stránkách modu, ptej se v Otázkách k modům.

Q: Jakými pravidly se řídí navyšování životů při získání další úrovně?

A1: Počet životů za úroveň je odlišný podle povolání.

  • bojovníci, hraničáři a paladini dostávají 1d10 (+bonus za odolnost) životů za úroveň až do 9. úrovně, poté získávají již jen 3 životy bez bonusu za odolnost
  • kněží a druidové dostávají 1d8 (+bonus za odolnost) životů za úroveň až do 9. úrovně, poté získávají již jen 2 životy bez bonusu za odolnost
  • zloději a bardové dostávají 1d6 (+bonus za odolnost) životů za úroveň až do 10. úrovně, poté získávají již jen 2 životy bez bonusu za odolnost
  • mágové a zaklínači dostávají 1d4 (+bonus za odolnost) životů za úroveň až do 10. úrovně, poté získávají již jen 1 životy bez bonusu za odolnost

A2: Bonus za odolnost není stejný pro všechna povolání.

  • odolnost 15 = +1 život
  • odolnost 16 = +2 životy

Další hodnoty platí pouze pro bojovníky, hraničáře a paladiny, ostatní povolání získavají maximálně 2 životy za odolnost:

  • odolnost 17 = +3 životy
  • odolnost 18 = +4 životy
  • odolnost 19-20 = +5 životů
  • odolnost 21-23 = +6 životů
  • odolnost 24-25 = +7 životů

A3: U dvou a tří povolání je to ještě složitější.
Na začátku postava s dvěmi povoláními dostane … max. počet HP za první povolání/2 + max. počet HP za druhé povolání/2 + bonus za odolnost

Postava s trojpovoláním dostane … (max. počet HP za první povolání + HP za druhé povolání + HP za třetí povolání)/3 (zaokrouhluje se dolů) + bonus za odolnost

Při levelování je to následovně. Začínáme s postavou na 1. levelu v obou povoláních. Postava získá zkušenosti a bude moci postoupit na 2. level v jednom z povolání. Dostane polovinu životů za dané povolání + polovinu životů za odolnost (zaokrouhluje se dolů). Když postava postoupí na 2. level i ve zbývajícím povolání, pak získá polovinu životů za dané povolání + zbytek životů za odolnost.

Bonusové životy za odolnost jsou tedy u dvoupovolání řešeny takto:

  • odolnost 18 – první zvýšení úrovně v jednom povolání = +2 HP; první zvýšení ve zbývajícím povolání = +2
  • odolnost 17 = 1 + 2
  • odolnost 16 = 1 + 1
  • odolnost 15 = 0 + 1

Trojpovolání dostane při postupu na vyšší úroveň pouze třetinu životů.
Při trojpovolání jsou bonusy za odolnost následovně:

  • 18 = 1 + 1 + 2
  • 17 = 1 + 1 + 1
  • 16 = 0 + 1 + 1
  • 15 = 0 + 0 + 1

Q: Kde je v BG1 Ring of Wizardry?

A: Jeden je v Baldurově Bráně. Pokud hraješ samotnou BG1 bez patche nebo BG1 s datadiskem, druhý najdeš před Přátelskou náručí (Friendly Arm Inn).

Q: Lze v BG1 nastavit rozlišení vyšší než 640 x 480?

A: Nikoli. Jediná možnost, jak jej zvýšit, je instalace TuTu (tj. převod BG1 do enginu BG2) – popis instalace.

Q: Jak se dostat do TotSC po zabití Sarevoka?

A: Datadisk TotSC přidává dvě nové oblasti (Ulgoth’s Beard a Durlag’s Tower). Můžete se do nich podívat kdykoliv po otevření mostu do města Baldur’s Gate a před zabitím Sarevoka. Jediná výjimka je ta, pokud již máte Final-Save před samotnou instalací datadisku. Potom stačí pouze tento Final-Save nahrát a měli byste se přesunout do Ulgoth’s Beard. Až dokončíte datadisk, můžete se vrátit zpět k hlavní dějové linii a pokusit se zničit Sarevoka.

Q: Nenaskočila mi 7. kapitola, co teď?

A: Ide o bug. Najprv sa skús chvíľu okolo Svítící tvrze poprechádzať a ak sa nič nestane musíš znova nahrať posledný save a skúšať znova…

Q: Nenašiel som Dynaheir v pevnosti Gnollov.

A: Dynaheir sa nachádza v strednej úrovni prevnosti vo východnej jame. Ak si ju tam nenašiel skús sa vrátiť so všetkými postavami späť (tak aby si mal jamu z dohľadu) a potom by tam už Dynaheir mala byť.

Q: V oblasti s archeologickými vykopávkami mě napadlo nějaké zjevení. Co je to zač?

A: To zjavenie je prorok z kultu pohanského boha Kozaha. Objaví sa tam len keď vezmeš z truhly vo vykopávkach artefakt. Prorok je najlepšie zraniteľný ohnivými či mrazivými kúzlami, a preto je dobré mať po ruke pár paličiek s vyššie uvedeným efektom. Súboju sa samozrejme môžeš vyhnúť – artefakt necháš v hrobke ležať.

sevencreature praví: „Mně se celkem osvědčili Magic Missiles a Vampiric Touch;-) Což je celkem pochopitelné, vzhledem k faktu, že Doomsayer má resisty vůči ohni, kyselině a ledu 50 a vůči elektřině 125 zatímco vůči magii 0.“

Q: Sirény mi zmámily spolubojovníka a on teď na mě útočí. Co mám dělat?

A: Na tento efekt najlepšie funguje kúzlo 3. úrovne mága, druida a klerika – Rozptýľ mágiu. Tomu sa väčšinou efekt podarí celkom zrušiť. Zmámenie sirén ide taktiež zrušiť svojím „proti-zmámením“, ale tento postup obsahuje chybu a po vypršaní zmámenia bude spolubojovník útočiť znova, a to permanentne až kým ho nezabijete.

Sniper hovorí: „Rád bych upozornil, ze se to da obejit tim, ze danou postavu, na ktere vyprselo moje zmameni a on opet utoci na mne vyhodim z druziny a znovu naberu…“

Q: Jak mám bojovat z bazilišky?

A: Zabitie baziliška sa môže stať veľmi primitívnym úkonom pokiaľ sa ochránite pred jeho zkameňujúcim efektom. A to sa dá buď použitím Lektvaru odražených očí alebo kúzla Ochrana pred zkameněním.

Q: Ako zabiť finálneho démona v Ulgoth’s Beard v ToTSC?

A: Klíčové je kouzlo Dispel Magic, které odstraňuje to, že se postava změní do ghůla. Jinak neustále vyvolávat nestvůry (pomocí hůlky) a posílat je na démona, aby ho zabavily. Postavy ať likvidují jednoho kněze za druhům (pomocí lektvarů rychlosti lze obnovovat haste, kterou ruší Dispel Magic). Až padne poslední kněz, stačí jen dorazit démona.

Hlavně nezabíjet démona do té doby, než nepadne poslední kněz a mít neustále dost nestvůr, ať se má čím zaměstnat.

Jinak je tu ošklivý „cheat“. Z boje jde kdykoli utéct nahoru a jít do hostince se vyspat a vyléčit se a obnovit si Dispel Magic.

Ajantis, Frosty, Yachiko, yenn