Baldur’s Gate: Tales of the Sword Coast

Poznámka: Nejedná se o recenzi klasického střihu. A pozor, může obsahovat spoilery.

Daleko na severu, v moři plném ledových ker, na ostrově vyděděnců, není místo pro žádnou naději. Místo, ve kterém i ty nejdůležitější věci naprosto pozbývají smyslu. Zdá se, že přímo přitahuje magickou energii. A mezi ledovými stěnami je nejtěžší zkoušce vystaveno mnoho mocných mágů. V osamění, tmě, chladu. Nebo to není zkouška? Společnost jim tu kromě vlastního svědomí a vzpomínek dělají jen zimní vlci. A ozvěna. Ozvěna připomínající vše, co se stalo, stát mohlo a také nemuselo. Když budete procházet studenými chodbami labyrintu, nevěda, co číhá za dalším rohem, budete přímo cítit tu obrovskou bezmoc kouzelníků, jejichž nesmírná síla jim zde slouží pouze k tomu, aby se jí ještě více užírali. Je možná jen jedna cesta ke svobodě. Zřeknout se toho, co je sem přivedlo. Toho, na čem jim záleží nejvíce a pro co doteď žili. Ať už to vědí či nevědí, jen málokdo se opravdu osvobodí.

Naopak na ostrově plném zeleně, stromů a mořských zátočin je na první pohled vše v nejlepším pořádku. Povídá se, že někam do těchto míst se vydal na svou poslední plavbu Balduran, bájný dobrodruh, se svou družinou. Ale o to se tady zjevně nikdo nezajímá, vesnice na jihu ostrova si žije svým vlastním životem. A právě sem směřuje vaše cesta. Přivézt po příbězích hladovým lidem zprávy o tom, co se stalo na oné osudné plavbě zakladatele největšího města na Mečovém pobřeží. Už od prvních chvil, kdy po ztroskotání vaší lodi zůstanete dík náhodě (nebo to nebyla tak docela náhoda?) naživu jen vy a probudíte se na mořem omývané pláži, cítíte podivný pocit nejistoty. Jakoby něco kolem vás nehrálo. Jak se postupně vydáváte po stopách Baldurana a jeho nešťastné posádky, toto podezření, že vše není tak, jak se zdá, stále více sílí a končí hořkým prozřením, když v troskách jeho lodi budete zbroceni svým potem číst deník kapitána lodi, Baldurana. Boj mezi temnotou a temnotou, mezi zlem a zlem. Stvoření temnot svádějí krvavý boj mezi sebou a zbylá posádka lodi tomu jen zděšeně přihlíží vědíc, že nemá kam uniknout. A tak se budete cítit i vy, když se počáteční nejistota najednou změní v realitu a vy budete zatažení do konfliktu dvou na smrt se nenávidějících vlkodlačích tlup, před kterým se nemůžete schovat.

Stejný chlad a bezmoc, jakou cítí zajatci ostrova zoufalců, se rozlévá i v srdci mocného kouzelníka. Mága, pro kterého byl obchod vždy důležitější než vše ostatní. Zapletl se do tvorby úžasného vynálezu – mocné Halruuanské lodi, plavidlu schopném létat. Možná jednou změní svět. A cena za to? Teď drží v rukou mrtvá těla svých 3 dcer. Zabil je nějaký dobrodruh. V honbě za slávou a penězi, čemuž kouzelník moc dobře rozumí. Právě čeká v Ulgothově Vousu, malém městečku, které poslední týdny stále víc obepíná smyčka tajemných vyprávění. Povídá se něco o kultu, jehož plány by mohly zasít nová semena zla do země ještě těžce vyčerpané po nedávné železné krizi. A právě něco v tomhle městě sem přitáhne i našeho dobrodruha, kterému jeho minulé činy neprojdou tak snadno. V hostinci upoutá pozornost poutníků Ike, zvláštní muž v černé kombinéze, připravující výpravu na místo, které svou povahou láká duše prahnoucí po záhadách a netušených zážitcích.

V suché a parné poušti se tyčí do výšin kamenná věž. Je to mýtická stavba s nejasnou minulostí i přítomností. Nese jméno Durlaga, vůdce trpasličího kmene, který v ní měl najít domov, ale podle všeho v ní našel i svůj hrob. Už mnoho rádoby-dobrodruhů i skutečných hrdinů se pokusilo odmést ty nánosy prachu, který se za poslední desetiletí na věži usadil, doufaje, že uvnitř najdou bohatství a odhalí tajemství, která věž obklopují. Cestovatelé sjíždějící se do věže z blízka i daleka na ní obdivují její architekturu, tajemné malby visící všude na zdech a nechávají si vyprávět příběhy, které tak neodpovídají jejich vlastnímu nudnému životu. Temné příběhy z historie věže tady nejsou jen pro zneklidnění návštěvníků věže, ale jsou jen slabým odrazem událostí, které se tu v minulých staletích skutečně přihodily, a mrazení v zádech turistů se nedá srovnat s tím, co budete cítit při průchodu jejími spodními patry.

Proplétáte se sítí chodeb, hledáte další stopy, které by vám umožnily projít dál a neztratit se v labyrintu, který zoufalý vládce nechal vybudovat, aby udržel nepřítele mimo zdi svého království. Nebo možná sám sebe uvnitř. V patru plném důmyslných pastí, které zabijí vše živé ocitnuvší se v jejich blízkosti, cítíte Durlagovo utrpení. Bezmoc zjištění, že to byl on, kdo vytvořil velkou past pro to, co mu bylo nejdražší. Šílenství trpaslíka, jehož mysl se nedokázala smířit s následky svého jednání, na vás doléhá ze všech stran. Napadají vás stále stejní nepřátelé, kteří ale přímo před vašima očima ztrácí tvář a mění se v něco zcela jiného. Jsou to právě ti, na jejichž ochranu byla věž vybudována. Nelze už poznat, co je iluze a co skutečnost. Nedokázal to ani Durlag, a i to přivodilo jeho šílenství. A uprostřed toho musíte najít klíč, který umožní pochopit, že nepřítel nepřichází vždy jen zvenčí. Procházíte místnostmi živlů, kde každý nepřítel těží ze síly svého elementu a musíte naopak odhalit jeho slabinu, na gigantické šachovnici se utkáte s oživlými sochami krále a jeho poddaných a o chvíli později už možná posloucháte teskný příběh jednoho ghůla o zradě mezi dřívějšími spojenci a přáteli.

Jako deus ex machina procházíte světem vy a tvoříte dějiny, jste strůjci osudu mnoha z těch, které potkáte. Od poslední bitvy se Sarevokem, hluboko pod hektičností všedního života Baldurovy Brány, v mrtvém městě, městě minulosti, se toho moc nezměnilo. A nebo se ta bitva možná ještě ani neuskutečnila. Každopádně máte jedinečnou příležitost zažít dosud nevídané a cítit nepoznané.

TotSC se v podstatě skládá ze 3 na sobě nezávislých úkolů, přičemž každý má silnou základní myšlenku a skvěle vyprávěný příběh. Ten vás často neušetří nečekaných překvapení ani emočně silných okamžiků. Po celou dobu hra překypuje nápady. Zajímavé souboje jsou smíchány s logickými hádankami a s občas až adventurními úkoly. Velkým kladem jsou nápadité lokace, každá mapa má svou specifickou atmosféru a kouzlo. Vrchol všeho přichází právě v Durlagově věži, kdy se snažíte vystopovat motivy vedoucí Durlaga k jejímu vybudování i plíživé kroky zhouby, která byla přítomna již dlouho a nakonec vše změnila v místo, kde je čára mezi životem a smrtí křehká jako pavoučí vlákna, z jejichž tisíců je upředena hratelnost tohoto mimořádného datadisku. Ve chvíli, kdy se kolem vás omotá byť jen jedno z jejích vláken, už není cesty zpět. Ten kouzelný pavouk, který onu pavučinu spřádá, vás spolkne celé.

Verdikt: Tři nádherné a nápadité dobrodružné výpravy, jež přináší posílení adventurních prvků při řešení úkolů a ještě intenzivnější zážitek – za cenu větší linearity.

 •  20. 5. 2006  12.00  •  Hry: Baldur's Gate, Knihovna: Recenze

Informace o hře

Vývojář: BioWare Corp.  •  Vydavatel: Black Isle Studios  •  Datum vydání: 1999

Zanechat reakci

  Nastavit avatar